عرضه اعمال بر رسول خدا و أئمه اطهار(علیهم السلام)
خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید:"و قل اعملوا فسیری الله عملكم ورسوله والمؤمنون[1]"؛ و بگو: عمل كنيد به زودى خدا و پيامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند ديد،
امام صادق (علیهالسلام) فرمود:منظور از مؤمنان در این آیه ما هستیم؛ إیّانا عنی ، المؤمنون هم الأئمة[2]. بنابراین، همهی كارهای ما در مشهد و محضر آنان است، نه تنها اعمال ما را میبینند و از آن خوشحال یا ناراحت میشوند، بلكه در قیامت، مطابق آنچه دیدهاند شهادت میدهند.
امام صادق (علیهالسلام) فرمود:چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ناراحت میكنید؟ گفتند: چگونه ناراحتش میكنیم؟ فرمود: مگر نمیدانید كه اعمال شما بر او عرضه میشود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند موجب ناراحتی او میشود؟ آنگاه سفارش كرد: تلاش كنید رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را خوشحال كنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نكنید[3].
داود بن کثیر رقّی میگوید: پسر عمویی داشتم كه شخصی معاند و خبیث بود، در حال حركت به سوی مكه بودم كه متوجه شدم وضع زندگی او و خانوادهاش پریشان است. مقداری كمك برای او فرستادم و به سوی مقصدم حركت كردم. در مدینه به محضر امام صادق (علیهالسلام) شرفیاب شدم، نزد آن حضرت نشسته بودم كه ابتدا به سخن كرد و فرمود: ای داود! روز پنجشنبه اعمال شما را بر من عرضه كردند وقتی در میان اعمال تو صلهای را كه به پسر عمویت داده بودی مشاهده كردم، خوشحال شدم. میدانم كه این صلهی تو [و جفای او] موجب تسریع در اجل او خواهد شد[4].
عبد الله بن ابان از اشخاص صاحب نام نزد امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) درخواست كرد که برای خود و خانواده اش دعا فرمایند. آن حضرت فرمودند: آیا فکر می کنی من شما را دعا نمی کنم به خدا قسم اعمال شما(شیعیان) هر روز و شب بر من عرضه می شود.! عبدالله می گوید این سخن برایم عظیم جلوه کرد تا این که حضرت فرمود: آیا کتاب خدا را نمی خوانی که می گوید:« و بگو: عمل كنيد به زودى خدا و پيامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند ديد» به خداوند قسم مقصود از مومنون علی بن ابیطالب ع و اهل بیت معصومین اش می باشد[5] .
منابع دیگر که می توان مراجعه کرد:1.معانی الاخبار/ص379. 2.من لایحضره الفقیه/ج1/ص186. 3.اثبات الوصیه/ص183. 4.الکافی/ج1/ص543. 5.تحف العقول/ص484. 6.بصائرالدرجات/ج1/424. 7.تفسیرقمی/ج1/ص290
[3]بحار، ج 23، ص 349؛ نور الثقلین، ج2، ص263.على بن إبراهيم عن أبيه عن عثمان بن عيسى عن سماعة عن ابى عبد الله عليه السلام قال: سمعته يقول: ما لكم تسوؤن رسول الله صلى الله عليه و آله؟ فقال له رجل: كيف نسوئه فقال: أما تعلمون ان أعمالكم تعرض عليه؟ فاذا راى فيها معصية سائه ذلك فلا تسوؤا
[4]بحار، ج23، ص339.{ الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيِّ عَنْ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ قَالَ لِي مُبْتَدِئاً مِنْ قِبَلِ نَفْسِهِ يَا دَاوُدُ لَقَدْ عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُكُمْ يَوْمَ الْخَمِيسِ فَرَأَيْتُ فِيمَا عُرِضَ عَلَيَّ مِنْ عَمَلِكَ صِلَتَكَ لِابْنِ عَمِّكَ فُلَانٍ فَسَرَّنِي ذَلِكَ إِنِّي عَلِمْتُ أَنَّ صِلَتَكَ لَهُ أَسْرَعُ لِفَنَاءِ عُمُرِهِ وَ قَطْعِ أَجَلِهِ قَالَ دَاوُدُ وَ كَانَ لِيَ ابْنُ عَمٍّ مُعَانِدٍ خَبِيثٍ بَلَغَنِي عَنْهُ وَ عَنْ عِيَالِهِ سُوءُ حَالِهِ فَصَكَكْتُ لَهُ نَفَقَةً قَبْلَ خُرُوجِي إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا صِرْتُ بِالْمَدِينَةِ أَخْبَرَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِذَلِكَ.}
[5]بحار، ج23، ص347. و کتاب وسائل الشیعه باب جهادالنفسقُلْتُ لِلرِّضَا ع ادْعُ اللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ."