loading...
نورالــــــثقلیـن
کلیپ های پندآموز
">روزه تابستان">داخل تنور شو!">آخوندهای جهنمی!



اهل سنت! ولادت حضرت مهدی
معرفی کتاب صحیح بخاری
مناظره امام رضا ع با ادیان

                                                                                                              سایر کلیپ ها
سامانه نجاح سامانه موسسه
ابوالفضل حیدری بازدید : 303 جمعه 19 آذر 1395 نظرات (0)

 

 

تشرف سیدبن طاووس ره هنگام سحر در سرداب مقدس

محضر امام زمان و شنیدن دعای حضرت برای شیعیان[1]

علامه مجلسی ره می فرماید: در ملحقات کتاب انیس العابدین (که کتابی بزرگی در موضوع ادعیه و وردها است) دیدم که نقل شده از سیدطاووس ره که سحرگاهی در سرداب مقدس شنیده از امام عصر ع که چنین دعا می فرمودند:

پروردگارا! شیعیان ما از شعاع انوار ما و باقی مانده طينت ما آفریده شده اند؛ و آن ها براساس تکیه بر محبت و ولایتِ ما، [پنداشته اند که صرف محبت کافی است.] گناهانی را انجام داده اند.

اگر گناهان آن ها، بین تو و آن ها مانع ایجاد کرده، از آنان درگذر.ما از ایشان خشنود شده ایم و خطاهایی را که بین خودشان مرتکب شده اند برایشان ببخشای و...

و آنان را در بهشت وارد ساز و از دوزخ دورگردان و آنها را شامل غضبی که بر دشمنان مان روا می داری قرار نده.[2]



[1]مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[2] رأيت في ملحقات كتاب أنيس العابدين و هو كتاب كبير في الأدعية و الأوراد ينقل عنه العلامة المجلسي في المجلد التاسع عشر من البحار و الآميرزا عبد الله تلميذه في الصحيفة الثالثة ما لفظه نُقِلَ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنَّهُ سَمِعَ سَحَراً فِي السِّرْدَابِ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ ع أَنَّهُ يَقُولُ‏ اللَّهُمَّ إِنَّ شِيعَتَنَا خُلِقَتْ مِنْ شُعَاعِ أَنْوَارِنَا وَ بَقِيَّةِ طِينَتِنَا وَ قَدْ فَعَلُوا ذُنُوباً كَثِيرَةً اتِّكَالًا عَلَى حُبِّنَا وَ وَلَايَتِنَا فَإِنْ كَانَتْ ذُنُوبُهُمْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ فَاصْفَحْ عَنْهُمْ فَقَدْ رَضِينَا وَ مَا كَانَ مِنْهَا فِيمَا بَيْنَهُمْ فَأَصْلِحْ بَيْنَهُمْ وَ قَاصَّ بِهَا عَنْ خُمُسِنَا وَ أَدْخِلْهُمُ الْجَنَّةَ وَ زَحْزِحْهُمْ عَنِ النَّارِ وَ لَا تَجْمَعْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَعْدَائِنَا فِي سَخَطِك

ابوالفضل حیدری بازدید : 234 شنبه 30 آبان 1394 نظرات (0)

 

مهدی جان

ببین گناه، دلم را زپا درآورده *** برای این دل درمانده ام شفا بنویس

درون دفترخود از میان منصبها *** همیشه روبروی نام من گدا بنویس

بیا برای من و اربعین امسالم *** اگر که زحمتتان نیست کربلا بنویس.

 

ابوالفضل حیدری بازدید : 255 جمعه 08 خرداد 1394 نظرات (1)

ساله لقاء الله اثر گرانقدر عارف کامل جناب میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله علیه میباشد که در نزد اهل دل جایگاه ویژه و ارزنده ای دارد. و نسخه ای که اینک در جلوی شما قرار گرفته است را جناب صادق حسن زاده بنا به فرموده شان از روی اثر اصلی رساله لقاء الله استنساخ و آماده چاپ و نشر نموده اند.

 رمز فایل: www.alvershop.com

""

ابوالفضل حیدری بازدید : 330 دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

 از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود: على عليه السّلام وارد مسجد شد، با جوانى روبرو شد كه در حال گريستن بود و عدّه‏اى او را ساكت مى‏كردند، حضرت پرسيد: چرا گريه مى‏كنى؟ گفت: يا على، شريح قاضى حكمى كرده كه من نمى‏دانم با آن چه كنم؟ پدر من با جماعتى به سفر رفت و همگى آنها سالم از سفر بازگشتند و پدرم بازنگشت، من سراغ پدرم را از آنها گرفتم گفتند: در راه فوت كرد، از اموالش پرسيدم گفتند: چيزى باقى نگذاشت، من آنها را نزد شريح بردم شريح‏ هم ايشان را قسم داد، همگى قسم ياد كردند و من مى‏دانم كه پدرم هنگام رفتن مال بسيارى بهمراه داشت. حضرت فرمود: همه را بازگردانيد نزد شريح، در حالى كه جوان هم با آنها بود، حضرت پرسيد چگونه ميان اينها حكم نمودى؟ جواب داد: يا على، اين جوان ادّعا كرد كه اين جماعت با پدرش بسفر رفته و همه بازگشته‏اند جز پدر او، از آنها سؤال كردم گفتند: از دنيا رفت، از اموالش پرسيدم، گفتند: چيزى باقى نگذاشت، به جوان گفتم تو شاهدى دارى يا دليلى با تو هست كه پدرت مالى داشته است؟ گفت:نه، من آنها را قسم دادم همگى قسم خوردند كه مالى نداشته است، حضرت (ع) فرمود:هيهات!! در چنين قضيّه‏اى اين طور حكم مى‏كنند؟ شريح پرسيد: پس چگونه بايد حكم كرد؟ حضرت فرمود: من به زودى حكمى مى‏كنم ميان آنان كه تاكنون جز داود پيغمبر (ع) چنان حكمى نكرده باشد، بعد فرمود: اى قنبر مأمورين مخصوص را خبر كن و هر يك از اين افراد را به يكى از آنها بسپار. قنبر فرمان را اجرا و بر هر يك تن از آنان يك مأمور مسلّح گماشت. سپس حضرت رو به آنان كرده فرمود: چه مى‏گوئيد؟ آيا فكر مى‏كنيد من نمى‏دانم با پدر اين جوان چه كرده‏ايد؟ اگر چنين باشد كه من سخت كوتاه فكر خواهم بود، آنگاه فرمود: آنها را از يك ديگر جدا كنيد و چشمانشان را ببنديد همين كار را كردند و هر يك را در پشت و يا كنار يكى از ستونهاى مسجد نگه داشتند

و سر و صورتشان را با لباسهايشان پوشاندند. آنگاه كاتب خويش عبيد اللَّه بن ابي رافع را طلبيد و فرمود:

ابوالفضل حیدری بازدید : 206 سه شنبه 30 آذر 1395 نظرات (3)

 

«نگین آفرینش» کتابیست عالی برای آنهایی که هیچ اطلاعی از مهدویت ندارند و می‌خواهند با مهدویت آشنا شوند
این کتاب که هم اینک به عنوان متن درسی برای دوره مقدماتی معارف مهدویت استفاده می‌شود ابتدا توسط برخی پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت استفاده عمومی نگارش یافت که پس از تغییراتی به صورت درسنامه ارائه شده است.

مؤلفان این اثر آقایان محمد بالادستیان ، محمد مهدی حائری‌پور و مهدی یوسفیان هستند که مباحث را به گونه‌ای زیبا سامان داده‌اند.

این کتاب در پانزده درس به مباحث مهم و اساسی مهدویت پرداخته و به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به بحث‌های اساسی تر زمینه های خوبی را در مهدی آموزان فراهم می‌کند که با متن درس بعدی با عنوان درسنامه مهدویت تکمیل می‌گردد.

از ویژگی‌های مهم کتاب قابل فهم بودن آن برای عوم علاقه‌مندان است. دیگر آن که این کتاب به خاطر استقبال شایان علاقه‌مندان بارها تجدید چاپ شده است.

ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) - مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

 


دریافت مبلغ 0

ابوالفضل حیدری بازدید : 285 پنجشنبه 15 مهر 1395 نظرات (0)

 

 

بنیاد مهدی موعود عج استان زنجان در راستای آشنایی با امام زمان عج و تعمیق آموزه های مهدوی دوره های معارف مهدوی برگزار می نماید

در صورت به حدنصاب رسیدن افراد  دوره برگزار می شود

توجه

ثبت نام مقطعی نبوده و همیشه ثبت نام برای علاقه مندان معارف مهدوی امکان پذیر می باشد

 

جهت ثبت نام در دوره معارف مهدوی

کلیک کنید

ابوالفضل حیدری بازدید : 178 سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

گروه کتاب ادبیات: کتاب «شام برفی» به قلم محمد محمودی نورآبادی با مقدمه و بازنگری سعید عاکف.

این کتاب شرح 159 روز اسارت 49 زائر ایرانی حرم حضرت زینب (س) است که در مرداد سال 91 به دست تکفیریان و تروریست‌های وهابی جیش‌الحر سوریه به اسارت درآمدند.

این گروه ایرانی به منظور زیارت عزم دمشق کرده ولی به بهانه اینکه این گروه پاسدار بوده و سابقه نظامی دارند، اتوبوس آنها را ربوده و به منظور تحت فشار قرار دادن جبهه مقاومت در سوریه و کشورهای حامی سوریه از جمله جمهوری اسلامی آنها را مورد شکنجه و آزار قرار دادند.

این گروهک که در این کتاب و از زبان اسرای در بند، معرفی شده‌اند به شدت بی رحم و قسی هستند و رفتار آنها با ایرانی‌ها به شدت غیر اسلامی و غیر اخلاقی است و این درحالی است که این گروه‌ها خود را مقید به احکام اسلام و پیرو سنت نبوی (ص) قلمداد می‌کنند.

در مدت اسارت که در منزل‌های گوناگون آنها را حبس کرده بودند علاوه بر فشارهای جسمی و فیزیکی به فشارهای عقیدتی و تفکری نیز دست می‌زدند و ایشان را تحت فشار قرار می‌دادند. وضو گرفتن به روش اهل تسنن، نماز خواندن بر اساس روش جماعت اهل سنت، خطاب قرار دادن ایرانی‌ها به نام مجوس و بی احترامی به رهبران اسلام از زمره رفتارهایی است که با زوار ایرانی پیش گرفته بودند. یکی از برخوردهای جالب توجه که ایرانی‌ها نیز به اجبار آن را پذیرفتند خواندن نماز جمعه و سب و لعن بشار اسد بود.

«خطبه اول شیخ کوتاه‌تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردیم، اما آن قدر به دلم نشست که برای لحظه‌هایی خودم را در مصلای جهرم دیدم. در خطبه دوم، شیخ در خصوص ظلم و ظالم سخن گفت و این که ظلم همیشه در طول تاریخ قبیح بوده و انسان‌‌های ظالمی مثل بشار اسد، ماندگار نیستند ...»

شرایط سخت زندگی نیز از دیگر سختی‌های بود که علاوه بر اسارت بر این گروه تحمیل شده بود و با روان و جسم فرزندان ایران اسلامی بازی می‌کرده است.

«سه‌شبانه روز تمام، چاهِ پر از فاضلاب سرش باز بود و ما نه تنها ناچار به تحمل بوی بد آن بودیم بلکه باید دور و بر آن می‌نشستیم، نماز می‌خواندیم، غذا می‌خوردیم و می‌خوابیدیم. چه حالی به من و صادق دست می‌داد وقتی ناچار می‌شدیم در کنار چاه پر از نجاست غذا بخوریم ... وقتی دیدیم نگهبان‌ها کاری به چاه ندارند، ناچار در چاه را با همان وضع بستین و منتظر نرم شدن دل جماعت تکفیری ماندیم، جماعتی که خود را معتدل‌ترین گروه معارض سوریه می‌دانستند و گاهی منت همین را نیز بر ما می‌گذاشتند. مثلا می‌گفتند خدا را شکر کنید که به پس النصره نخوردید.»

تفتیش عقاید از دیگر رفتارهایی بوده که در دوران اسارت به تناوب باز آنها صورت می‌گرفته است. استفاده از روش‌های سهمگین شکنجه برای بازجویی و تفتیش عقاید مواردی است که در این کتاب به چشم می‌آید و می‌تواند سندی بر جنایت‌های تروریست‌های وهابی باشد. یکی از سوال‌های این گروه تکفیری از اسرای ایرانی پرسش در ارتباط با نامزدهای انتخاباتی در سال 88 است.

«بلغوریات فرد تکفیری ادامه داشت. مترجم دوباره شروع کرد: در انتخابات (سال 88) به چه کسی رای دادید؟ طرفداران احمدی‌نژاد دست بلند کنند... نگاهی به بچه‌ها کردم و نگاهی به شخص تکفیری. متنظر بود طرفداران احمدی‌نژاد دست بلند کرده و خود را معرفی کنند. اما هرکس به کاندیدایی غیر از احمدی‌نژاد پناه برد! اسامی کاندیداهای انتخابات نهم و دهم با هم قاطی شده بودند؛ چیزی که دار و دسته توفیق از آن سر در نمی‌آوردند.

-بله من به دکتر معین رای دادم...

-منم به قالیباف رای دادم...

-رضایی...

-منم به موسوی رای دادم...»

این کتاب که خواندن آن برای علاقه‌مندان به مسائل منطقه و کسانی که نسبت به این گروه‌ خوشبین هستند توصیه می‌شود. در بخشی از این کتاب آمده است.

«شماها مدت زیادی است که مهمان ما هستید. می‌بینید که برادران جیش الحر به شما هیچ آزاری نرسانده‌اند! پس باید فرق ما را با بشار ظالم فهمیده باشید! ان‌شاءالله زمانی که آزاد می‌شوید، باید به ملت و دولت خود بگویید این تفاوت‌ها را! بگویید که بشار ظالم و ستمگر است! مطمئن باشید که این مدت اگر برادران و همکاران ما از شماها مراقبت نمی‌کردند، همگی به وسیله ارتش بشار کشته می‌شدید...شما مدیون ما خواهید بود، اگر واقعیت‌های سوریه را بازگو نکنید...»

ابوالفضل حیدری بازدید : 145 دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

 مجموعه کامل یازده جلدی تاریخ تمدن ویل دورانت

مهم‌ترین اثر ویل دورانت تاریخ تمدن، مجموعه کتابی ۱۱ جلدی است که با همکاری آریل دورانت، همسرش نوشته‌است. وی در این کتاب توانسته‌است با استفاده از آثار مورخان دیگر -از هرودوت تا آرنولد توین‌بی- که از ابتدای تاریخ مکتوب بشر تا کنون زیسته‌اند، مکتب نوینی از تاریخ‌نگاری را بوجود آورد. این مجموعه ناتمام است. دورانت می‌خواست نگارش آن را تا تاریخ معاصر غرب (تا سال ۱۹۳۳) ادامه دهند اما با مرگ هر دو، مجموعه تاریخ تمدن فقط تا جلد یازدهم که اختصاص به دوران ناپلئون دارد پیش رفت


ابوالفضل حیدری بازدید : 110 جمعه 03 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

 

عرضه اعمال بر رسول خدا و أئمه اطهار(علیهم السلام)

خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید:"و قل اعملوا فسیری الله عملكم ورسوله والمؤمنون[1]و بگو: عمل كنيد به زودى خدا و پيامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند ديد،

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود:منظور از مؤمنان در این آیه ما هستیم؛ إیّانا عنی ، المؤمنون هم الأئمة[2]. بنابراین، همه‌ی‌ كارهای ما در مشهد و محضر آنان است، نه تنها اعمال ما را می‌بینند و از آن خوشحال یا ناراحت می‌شوند، بلكه در قیامت، مطابق آنچه دیده‌اند شهادت می‌دهند.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود:چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‌كنید؟ گفتند: چگونه ناراحتش می‌كنیم؟ فرمود: مگر نمی‌دانید كه اعمال شما بر او عرضه می‌شود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند موجب ناراحتی او می‌شود؟ آنگاه سفارش كرد: تلاش كنید رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را خوشحال كنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نكنید[3].

داود بن کثیر رقّی می‌گوید: پسر عمویی داشتم كه شخصی معاند و خبیث بود، در حال حركت به سوی مكه بودم كه متوجه شدم وضع زندگی او و خانواده‌اش پریشان است. مقداری كمك‌ برای او فرستادم و به سوی مقصدم حركت كردم. در مدینه به محضر امام صادق (علیه‌السلام) شرفیاب شدم، نزد آن حضرت نشسته بودم كه ابتدا به سخن كرد و فرمود: ای داود! روز پنجشنبه اعمال شما را بر من عرضه كردند وقتی در میان اعمال تو صله‌ای را كه به پسر عمویت داده بودی مشاهده كردم، خوشحال شدم. می‌دانم كه این صله‌ی‌ تو [و جفای او] موجب تسریع در اجل او خواهد شد[4].

عبد الله بن ابان از اشخاص صاحب نام نزد امام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) درخواست كرد که برای خود و خانواده اش دعا فرمایند. آن حضرت فرمودند: آیا فکر می کنی من شما را دعا نمی کنم به خدا قسم اعمال شما(شیعیان) هر روز و شب بر من عرضه می شود.! عبدالله می گوید این سخن برایم عظیم جلوه کرد تا این که حضرت فرمود: آیا کتاب خدا را نمی خوانی که می گوید:« و بگو: عمل كنيد به زودى خدا و پيامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند ديد» به خداوند قسم مقصود از مومنون علی بن ابیطالب ع و اهل بیت معصومین اش می باشد[5] .

منابع دیگر که می توان مراجعه کرد:1.معانی الاخبار/ص379. 2.من لایحضره الفقیه/ج1/ص186. 3.اثبات الوصیه/ص183. 4.الکافی/ج1/ص543. 5.تحف العقول/ص484. 6.بصائرالدرجات/ج1/424. 7.تفسیرقمی/ج1/ص290



[1]سوره‌ی‌ توبه، آیه‌ی‌ 105.

[2]تفسیر نورالثقلین، ج 2، ص 264 و بحار، ج 23، ص 339

[3]بحار، ج 23، ص 349؛ نور الثقلین، ج2، ص263.على بن إبراهيم عن أبيه عن عثمان بن عيسى عن سماعة عن ابى عبد الله عليه السلام قال: سمعته يقول: ما لكم تسوؤن رسول الله صلى الله عليه و آله؟ فقال له رجل: كيف نسوئه فقال: أما تعلمون ان أعمالكم تعرض عليه؟ فاذا راى فيها معصية سائه ذلك فلا تسوؤا

[4]بحار، ج23، ص339.{ الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيِّ عَنْ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ قَالَ لِي مُبْتَدِئاً مِنْ قِبَلِ نَفْسِهِ يَا دَاوُدُ لَقَدْ عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُكُمْ يَوْمَ الْخَمِيسِ فَرَأَيْتُ فِيمَا عُرِضَ عَلَيَّ مِنْ عَمَلِكَ صِلَتَكَ لِابْنِ عَمِّكَ فُلَانٍ فَسَرَّنِي ذَلِكَ إِنِّي عَلِمْتُ أَنَّ صِلَتَكَ لَهُ أَسْرَعُ لِفَنَاءِ عُمُرِهِ وَ قَطْعِ أَجَلِهِ قَالَ دَاوُدُ وَ كَانَ لِيَ ابْنُ عَمٍّ مُعَانِدٍ خَبِيثٍ بَلَغَنِي عَنْهُ وَ عَنْ عِيَالِهِ سُوءُ حَالِهِ فَصَكَكْتُ لَهُ نَفَقَةً قَبْلَ خُرُوجِي إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا صِرْتُ بِالْمَدِينَةِ أَخْبَرَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِذَلِكَ‏.}

[5]بحار، ج23، ص347. و کتاب وسائل الشیعه باب جهادالنفسقُلْتُ لِلرِّضَا ع ادْعُ اللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ‏ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏."

ابوالفضل حیدری بازدید : 96 یکشنبه 15 فروردین 1395 نظرات (0)

 

 


ألاعتقادات فی دین الامامیة یا اعتقادات الامامیة مشهور به اعتقادات صدوق کتابی مختصر در علم کلام شیعه نوشته شیخ صدوق متوفای ۳۸۱ ق. او در این کتاب با استناد به روایات معصومانع به اثبات عقائد شیعهمی‌پردازد. شیخ صدوق این کتاب را هنگام سفر به نیشابورو به درخواست عالمان نیشابوری نوشته است. این کتاب دارای شروح و ترجمه‌های فراوانی است

.

ابوالفضل حیدری بازدید : 113 جمعه 14 اسفند 1394 نظرات (0)

 

 

پاسخ به شبهات فاطمیه

 

این فایلی است دارای مطالبی بسیار مهم در شأن و منزلت حضرت صدیقه طاهره(س) است که طالبان حقیقت و کمال باید به دقت در این موضوع ها تأمل کنند و شأن سیده نساءعالمین (س) را خوب درک کنند. به عنوان مثال در این فایل 253 صفحه ای به روایتی از ابن حجر در مورد ازیت پیامبر (ص) که چه کم چه زیاد، حرام است همچنین ازیت فاطمه (س) نیز حرام است.

قال ابن حجر بعد نقل الحديث: وفي الحديث تحريم أذى من يتأذى النبي صلى اللّه عليه وسلم بتأذيه لأنّ أذى النبي صلى اللّه عليه وسلم حرام إتّفاقا، قليله وكثيره، وقد جزم بأنه يؤذيه ما يؤذي فاطمة فكلّ من وقع منه في حق فاطمة شئ فتأذّت به، فهو يؤذي النبي صلى اللّه عليه وسلم بشهادة هذا الخبر الصحيح ،ولا شئ أعظم في إدخال الأذى عليها من قتل ولدها ولهذا عرف بالاستقراء معاجلة من تعاطى ذلك بالعقوبة في الدنيا ولعذاب الآخرة أشدّ.

فتح الباري: ج 9ص 270، باب ذبّ الرجل عن ابنته ... .


پاورپونت

ابوالفضل حیدری بازدید : 109 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)

 

 

حادثه عظیم و ارزشمند کربلا توجه محققان بسیارى را، از شیعه و سنى و حتى غیرمسلمان، به خود جلب کرده و هر یک از زاویه اى به آن نگریسته و آن را مورد بررسى و تحلیل قرار داده اند اما به نظر مى رسد هنوز نکات و مطالب قابل توجهى وجود دارد که به دلیل حساسیت و یا شهرت، کم تر مورد نقد و بررسى قرار گرفته است; از جمله این موارد، شناخت دقیق تفکر سیاسى ـ مذهبى نیروهاى عراقى اى است که در برابر قیام امام حسین(علیه السلام)صف آرایى کردند و در کوفه و کربلا حزب اموى را یارى رساندند. اهمیت پرداختن به این موضوع، ناشى از جایگاه تاریخى شهر کوفه به عنوان مهد تفکر شیعه و مرکز اجتماع شیعیان است. این سابقه تاریخى با وقوع حادثه کربلا در حوزه ى جغرافیاى سیاسى این نقطه، بر پیچیدگى تحلیل این نهضت افزوده و سبب شده است که همیشه صورت ظاهرى آن ـ به عمد و یا به سهو ـ مورد توجه قرار گیرد و به آن دامن زده شود تا حقیقت ماجرا و یا قسمت قابل توجهى از آن در ابهام بماند و چهره ى بازیگران و دست اندرکاران واقعى آن آشکار نگردد

 

منبع: http://www.parsbook.org

ابوالفضل حیدری بازدید : 91 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

صلّی اللَّه علی محمّد رسوله و علی آله و علی من دعا بدعوته إلی یوم الدّین

ذکر علیّ عباده

در میان نگارشهای اسلامی، خواه شیعی و خواه سنّی، آنچه در باره فضل و فضیلت و زندگانی سرور یگانه پرستان، امیر باورداران و پیشوای پرهیزگاران، علی بن أبی طالب- سلام اللَّه علیهما-، به قلم آمده، از شمار بیرون است و در محدوده پندار نمی گنجد.

جای هیچ شگفتی نیست؛ زیرا که امیر مؤمنان- صلوات اللَّه و سلامه علیه- به گواهی خرد و کتاب و سنّت و تاریخ، گرامی ترین مردمان، پس از رسول خدا- صلّی اللَّه علیه و آله- بود و پس از پیامبر- صلّی اللَّه علیه و آله- چکاد زهد و عبادت و دانش و بصیرت او را بود.

منبع:www.ghaemiyeh.com

ابوالفضل حیدری بازدید : 310 پنجشنبه 01 بهمن 1394 نظرات (1)

 

همان طور که همه مي­دانيم وظيفه ­ي هر انساني، تحقيق و بررسي درباره­ ي دين حق و پيروي از آن در زندگي­ است و اين به معناي راه يافتن به سعادت و رسيدن به هدفي است که خداوند متعال ما را براي آن خلق کرده است. هم اکنون که از ميان همه­ اديان، حقانيت اسلام  بر ما روشن گشته و مفتخر به پيروي از پيامبر ختمي مرتبت حضرت محمد صلي الله عليه و آله شده ­ايم، بر ما لازم است با تحقيق و بررسي مذاهب گوناگون اسلامي که هر يک خود را اسلام راستين دانسته و معتقدند که راه رسيدن به حقيقت نوراني اسلام هستند، مسير درست رسيدن به کمال ايمان و حقيقت گوهر دين مبين را يافته و با تمسک به آن به هدايت دست يابيم.

 کتاب پيش رو حاصل بخشي از تحقيقات و زحمات طولاني مدت حضرت آيت الله استاد دکتر حسيني قزويني در موضوع ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام است که به صورت کاملا علمي اما مختصر ارائه گرديده است. ايشان معتقدند که بر همه مؤمنين لازم است اعتقاد خود به ولايت اهل بيت عليهم السلام را با استفاده از منابع صحيح و معتبر اثبات کنند و بر همين اساس جزوه کوچکي از مباحث ايشان با عنوان "اثبات امامت در پنج دقيقه" تهيه گرديد و در اختيار مخاطبين قرار گرفت که کتاب پيش رو تنظيم و تکميل شده آن جزوه مختصر است.

 اين کتاب در هفت بخش سامان يافته است که پس از طرح ضرورت تحقيق از مذهب و اثبات ولايت حضرت علي عليه السلام از قرآن و روايات اهل سنت، به صورت خلاصه نقد ادله خلافت خلفاي اهل سنت با شيوه علمي و محترمانه مطرح شده است.

 عناوين فصول کتاب عبارتند از:

 1- ضرورت تحقيق و بررسي درباره ي مذهب

2- چرا شيعه خود را فرقه ناجيه ميداند؟

3- خلافت حضرت علي عليه السلام براساس منابع اهل سنت

4- واقعه عظيم غدير خم در منابع اهل سنت

5- نقد ادّله اهل سنت بر خلافت ابوبكر

6- خلافت عمر بن خطاب

7- خلافت عثمان

لينک دانلود فايل pdf

لينک خريد اينترنتي کتاب «امامت و ولايت روح ديانت»

 

ابوالفضل حیدری بازدید : 544 جمعه 25 دی 1394 نظرات (0)

 

مُروج‌الذَهَب و معادن‌الجوهر (به فارسی: مرغزارهای زر و معادن گوهر) کتابی است تاریخی نوشته علی بن حسین مسعودی، تاریخ‌نویس و جغرافی‌دان سدهٔ ۴ هجری. نام کتاب (که برخی به اشتباه مروّج الذهب می‌خوانند) به معنی گذرگاه‌ها و معدن‌های گوهر است (مروج جمع مَرج به معنای چمنزار یا مرغزار است). مروج‌الذهب که در ۱۳ جلد به نگارش درآمده به ضبط و ثبت تاریخ بشر، داستان‌های تاریخی و مسائل قوم‌شناسی مللی می‌پردازد که مسعودی در مسیر مسافرتهای خود از مصر تا هندوستان آنها را ملاقات کرده بود. مروج‌الذهب به زبانهای مختلف ترجمه شده‌است که از آن جمله می‌توان به ترجمهٔ فرانسوی آن که تحت نام Les prairies d’or در سال ۱۹۶۲ در پاریس به چاپ رسیده‌است اشاره کرد. مروج‌الذّهب آخرین اثر مسعودی که حاصل یک عمر جهانگردی و مطالعه عمیق وی در حوزه اندیشه‌ها و رفتار اقوام مختلف می‌باشد، در سال ۳۳۲ هجری قمری توسط مولف تالیف گردیده و در سال ۳۳۶ هجری در آن تجدید نظر نموده. که نزد اروپائیان آوز قوی مسعودی نیز نامیده می‌شود، در ۱۳۲ باب تنظیم گشته و به دو بخش قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می‌شود. در بخش نخست به خلقت جهان و توصیف زمین و ذکر سرزمینها و دریاها و رودها و کوه‌ها پرداخته و همچنین سخن از تاریخ انبیا و اخبار ملتها اعم از یهودی، مسیحی، هندی، ایرانی، یونانی و رومی و عرب مطالبی عرضه داشته و در بخش دوم مطالبی از ولادت پیامبر اکرم، تاریخ بعثت و هجرت و خلفای راشدین، اموی و عباسی تا سال ۳۳۶ ه قمری مطرح نموده‌است.


ابوالفضل حیدری بازدید : 84 پنجشنبه 10 دی 1394 نظرات (0)

 

کتاب موعودنامه در قالب فرهنگ الفبای مهدويت، پيرامون موضوعات حضرت گردآوری شده است و به همت انتشارات « مجتبی تونه ای » مهدی(عج)، غيبت، انتظار و ظهور، توسط به چاپ ششم رسيد.« مشهور »در بخش الف فهرست اين فرهنگ الفبايی موضوعاتی از قبيل آثار انتظار، آرماگدون، آخرالزمان، آزمون غيبت، آداب ملاقات با امام زمان(عج)، آدينه و ساير موضوعات مربوط که با اين حرف آغاز می شود،بررسی شده است.

نويسنده در ابتدای کتاب بيان می کند که به منظور استفاده عموم مردم و جوانان از مطالب اين کتاب، ترجمه روايات به صورت مختصر بيان شده، اما در بخش پاورقی کتاب به منبع اصل روايت نيز اشاره شده است.تونه ای در بخشی از اين کتاب آورده است: از آنجا که امامت يکی از نعمت های بزرگ الهی است،شناساندن نعمت حضرت ولی عصر(عج)، قدردانی از نعمت الهی را به دنبال دارد و جامعه قدردان از نعمت امامت، مرهون لطف حضرت حق قرار می گيرد.

اين صاحب قلم در بيان آثار انتظار می نويسد: کسی که انتظار قيام مصلح جهانی را دارد، در حقيقت انتظارانقلاب و تحولی بس عظيم و وسيعی را دارد که يکی از اساسی ترين انقلاب های بشری در طول تاريخ بشراست.

 

ابوالفضل حیدری بازدید : 88 شنبه 21 آذر 1394 نظرات (0)

 

همانطوری که می دانیم مسیحیت یا دینی که توسط عیسی مسیح آورده شده، کتابی دارد که نام آن "کتاب مقدس" است.

کتاب مقدس شامل دو بخش عمده بنام "عهد عتیق" و "عهد جدید" می شود.

عهد عتیق کتاب یهودیان می باشد و مسیحیان عهد عتیق و عهد جدید را هر دو با هم به عنوان کتاب مقدس قبول دارند. یهودیان اما عهد جدید را جزو کتاب آسمانی دین خود نمی دانند.

 

عهد عتیق

عهد یعنی پیمان و عتیق یعنی قدیم. معنای آسان تر و روان تر عهد عتیق "پیمان قدیم" می باشد. مسلمانان این کتاب را با نام "تورات" می شناسند.

این کتاب، کتاب مقدس یهودیان می باشد و مسیحیان نیز آن را همراه با عهد جدید، کتاب مقدس خود قبول دارند.

یهودیان معتقد هستند که عهد عتیق، عهد و پیمانی است که خداوند با ابراهیم پیامبر بست. سرگذشت ابراهیم پیامبر علاوه بر کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان در کتاب مقدس مسلمانان یعنی "قرآن" نیز آمده است. موسای پیامبر، پیامبر یهودیان می باشند.

عهد جدید

عهد جدید بخش اصلی کتاب مقدس مسیحیان می باشد. طبق باور مسیحیان، خداوند پس از موسای پیامبر، با عیسی مسیح عهدی جدید بست و کتاب عهد جدید نیز از همین عهد و پیمان گرفته شده است.

عهد جدید به "انجیل" معروف است.

انجیل دارای چهار نسخه می باشد که توسط حواریون یا همراهان عیسی مسیح نگاشته شده است. این چهار انجیل سرگذشت عیسی مسیح پیامبر را روایت می کنند.

"متی"، "مرقس"، "لوقا" و "یوحنا" این چهار انجیل می باشد.

ابوالفضل حیدری بازدید : 101 شنبه 21 آذر 1394 نظرات (0)

 


بسم الله الرحمن الرحیم


سِحر و جادو از آن جهت که اسرارآمیز است در عرفان یهود، بسیار حائز اهمیت است. تأملات عرفانی در تَلمود عمدتاً بر محور مَعسه برشیت (فعل آفرینش) و مَعسه مرکاوا (عرابۀ الهی) است.

 سِحر و جادو از آن جهت که اسرارآمیز است در عرفان یهود، بسیار حائز اهمیت است. تأملات عرفانی در تَلمود عمدتاً بر محور مَعسه برشیت (فعل آفرینش) و مَعسه مرکاوا (عرابۀ الهی) است. مَعسه برشیت موجب اندیشه کیهان شناختی و کیهان آفرینی گردید و معسه مرکاوا در توصیف رؤیای حزقیال استوار است و نقش ثمربخشی در تأملات در باب اسرار و صفات ذات الوهیت دارد. ( یهودیت بررسی تاریخی، ص 271)
 
شواهد درون مایه‌های عرفانی (نظری و عملی) یا عرفان آمیخته با سحر و جادو به فراوانی در ادبیات تلمودی یافت می‌شوند. ( یهودیت بررسی تاریخی، ص 271)

یکی از اهداف بسیار مهم عارفان یهودی در سیر و سلوک، ورود به تالارهای آسمانی (هخالوت:(Hekaloth ) است.

برای عروج به تالارهای آسمانی، عرفای مرکاوا که یورده مرکاوا (کسانی که در عَرابه فرود می‌آیند) نامیده می‌شوند باید دوره‌ای سخت از اَعمال و ریاضت‌های شاق مانند غسل و روزه‌های طولانی را انجام دهند و به نام‌های سرّی خداوند و فرشتگان او متوسل شوند و سرانجام خود را برای حالات خلسه، شور و جذبه‌ی عرفانی آماده سازند که به نوعی استحاله منتهی می‌شود و در آن جسم تبدیل به آتش می گردد. پس از این مرحله عارف تصور می‌کند که به هفت تالار آسمانی پذیرفته شده است و اگر شایستگی کافی داشته باشد «با مشاهده‌ی عَرابه الهی» پاداش داده می‌شود و نیز در همان زمان با رازهای آینده یا اسرار جهان عِلوی آشنا می‌گردد. ( یهودیت بررسی تاریخی، ص 272)
 
«گرشوم شولم»[1] می‌گوید: «آنان که از آزمون ورودی می‌گذشتند حائز ارزش تلقی می‌شدند تا «نزول» به مرکاوا یا عرش را تجربه کنند ولی می بایست مُهتدی گردند تا از خطرات فراوان در طیّ هفت قصر آسمانی بگذرند…» (کتاب هخالوت اکبر عناوین صعود را در خلال هفت‌آسمان شرح نمی‌دهد بلکه در خلال هفت قصر بیان می‌کند که در قلل مرتفع آسمان قرار دارند)…
 
میزبانان یا «محافظان دروازه» مانع از ورود نفس به تالارهای آسمانی می‌شوند. یک مُهر جادویی ساخته شده از اسم اعظم خداوند یا اسم مکنون وی وجود دارد که [عارف] به مدد آن با شیاطین و ملائکه‌ دوزخ به ستیز می‌پردازد.
 
در هر مرحله‌ی صعود، مُهری جدید نیاز است که سالک باید آن مُهر را بر خود بزند، بر طبق نقل یک قطعه از شرح مزبور: « او به آتش و شعله‌ی آن فرو نخواهد افتاد و در گرداب و طوفان که در اطراف حضرت توست، غرق نخواهد شد،‌ ای حضرت حق و کبریای متعالی» (جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ص 98-100)
 
شولم می‌گوید: « در هخالوت اکبر آمده است، همه مُهرها و نام‌های مکنون از عرش اشتقاق می‌یابند. یعنی جایی که جملگی «شبیه ستون‌های آتش در اطراف عرش آتشین» حضرت خالق قائم است…

این نیاز روحی برای طی سفرش [سفر کابالیست] است که موجب پدید آمدن این مُهرها شده است و کار آن‌ها دو چیز است: 1- مانند سپر محافظتی می‌باشند. 2- به عنوان اسلحه جادویی به کار می‌روند.
در طی منازل، همین که قوای وی [سالک] کاسته می‌گردد قوت جادویی فزونی می‌یابد و ایماء و اشارات جادویی، منزل به منزل بیشتر می‌شود» (جریانات بزرگ در عرفان یهودی،ص 100)
 
گرشوم شولم بیان می‌کند: « این حقیقت، مبیّن وفور عناصر جادویی در لابلای متون هِخالوت است… کهن‌ترین اسناد در این میان، یعنی کتاب «هِخالوت اصغر» مملوّ از این مباحث [جادو] است…
 
فرشتگان و اولیاء کِبار بر ضدّ سالک طوفان و وِلوله برپا می‌کنند تا او را از رسیدن به مقصود دور کنند. آتشی که از بدن سالک به بیرون، سَر [شعله] می‌کشد، تهدیدی است که او را به کام خود می‌بلعد.

کانال ادیان

ابوالفضل حیدری بازدید : 127 جمعه 29 آبان 1394 نظرات (0)

 

سیری در تلمود

نویسنده: آدین اشتاین سالتز
مترجم: باقر طالبی دارابی

تلمود، به عنوان مجموعه عظیم و اصلی فقه یهود، در طول تاریخ در نظر غیریهودیان از یک سو به علت ساختار گسترده و منسجم فقهی، حقوقی و اخلاقی آن مورد مدح و احترام بوده و از سوی دیگر به علت لحن صریح آن در موضع‏گیری در برابر غیریهودیان (که در زمان شکل‏گیری آن در حدود 2000 سال پیش عموما کافران را شامل می‏شد) و حتی سخت‏گیری نسبت به یهودیان غیرملتزم به شرع یهود، مورد انتقاد، عتاب و حتی توهین قرار گرفته است.
نقل قول‏هایی ناقص و حتی تحریف شده به تلمود و آیین یهود منسوب و متعاقب آن، امواج توهین و استهزا به این کتب به عنوان مرجع احکام دینی یهودیان از سوی رسانه‏ها، نشریات و کتاب‏ها به سوی افکار عمومی بی‏خبر از واقعیات ارسال می‏شد.
متاسفانه توان علمی و فرهنگی جامعه کلیمیان ایران در این سال‎ها در حدی نبود که بتواند با اقدام اساسی فرهنگی (که مهمترین آن تالیف کتابی مناسب بود) این هجمه کذب به مقدسات خود و امنیت فرهنگی جامعه کلیمی را خنثی سازد. جوابیه‏های پراکنده به مطالب موهن نشریات (که حتی به مدارس نیز راه یافته‏اند) و سخنرانی‏های معدود در همایش‏‏های دینی، حداکثر اقدام این جامعه در این زمینه بوده است.
خوشبختانه رویکرد مثبت جامعه ایرانی و محققان روشنفکر مسلمان در سال‏های اخیر به واقعیات دیگر ادیان در رفع این کوتاهی جامعه کلیمی تا حدی تأثیر نهاده است که انتشار سیری در تلمود مهمترین این اقدامات است.
حجت‏الاسلام باقر طالبی دارابی از محققان برجسته حوزه ادیان و عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم، این کتاب را با دقت نظر و امانت‏داری کامل ترجمه کرده و پس از بازخوانی‏های متعدد توسط تنی چند از صاحبنظران، آن را به دست چاپ سپرده است. وی در مقدمه کتاب ضمن آن که از یهودیت با عنوان «دینی که آموزه‏های مشترک آن با دین اسلام بیشتر از هر دین دیگری است» نام می‏برد، کتاب و سنت اسلام را با شریعت مکتوب (تورات – عهد عتیق) و شریعت شفاهی (تلمود) در یهود مقایسه می‏کند.
طالبی دارابی در معرفی تلمود می‏نویسد: «تلمود نماد عقلانیت، تفکر، اجتهاد، فقه، کلام و در یک کلمه سمبل ادبیات دینی یهود است. سخن گفتن از تلمود، سخن گفتن از تاریخ اندیشه و فرآیند رو به رشد اجتهاد یهود است. تلمود اثری دیرپاست که ریشه در تاریخ و متن حوادث واقعه در زندگی پرمشقت یهودیان، به ویژه عالمان، فقیهان و حکیمان این قوم دارد...»
کتاب سیری در تلمود حاوی سه بخش شامل تاریخ شکل‏گیری و تدوین تلمود، ساختار و محتوای آن، و روشمندی مباحث تلمودی است که حجت‏الاسلام طالبی، سه قسمت فهرست بخش‏ها و رساله‏های میشنا و تلمود، نمایه و واژه‏نامه عبری را نیز به آن افزوده است.
ویراستاری واژگان عبری کتاب و تنظیم واژه‏نامه عبری پیوست آن را مهندس آرش آبائی و دکتر یونس حمامی‏لاله‏زار در انجمن کلیمیان تهران برعهده داشته‏اند.

ابوالفضل حیدری بازدید : 102 جمعه 29 آبان 1394 نظرات (0)

 

آئین قبالا

نویسنده: شیوا کاویانی

آئین قبالا همان عرفان یهود است

دکتر شیوا کاویانی، محقق، نویسنده، پژوهش‏گر و مترجم در زمینه‏ های: فلسفه و عرفان، هنر، علوم فنی و علوم انسانی است. وی در شعر و ادبیات هم سررشته دارد و به سه زبان شعر می‏گوید. از فعالیت‏های سال جاری ایشان سخنرانی درباره تاریخ علم، در رابطه با آلبرت اینشتین و فرضیه نسبت و دیالوگ دو طرفه میان نماینده دو گرایش فکری نیوتون و موبیلیتی در آلمان می‏توان یاد کرد. او در تمام سخنرانی‏ هایش در تمام جهان، پیام عشق را با خود به همراه می‏برد و معتقد است که قبالا، رمز اصلی، یعنی عشق را که در مرکز تمام عرفان‏ هاست، به همگان می‏شناساند و قبالیست می‏خواهد، رازهای کشف نشده طبیعت را بکاود تا به دانش خدمت کند و رازهای نهفته در تورات را دربیاورد و در برابر دیدگان دیگران بگذارد. وی از راه کتاب زندگی می‏کند، بسیار ساده. رهروی است مثل «هِرْمِس» با کابالیست‏ها، سرخپوستان دنیا و هندی‏ها و ژاپنی‏ها، چینی‏ها و آئین دائو و به طور کلی آئین‏ها و تمدن‏های مختلف آشنایی دارد. همین حس پویایی ایشان، باعث نگارش کتاب: آیین قبالا (عرفان و فلسفه یهود) گشته است. قبالا، همان که یکی از آئین‏های تفسیر تورات است و قبالیست‏ها، که رمزورزی می‏کنند و از طریق رمزورزی، تورات را می‏شناسند.

از آخرین سخنرانی‏ های دکتر شیوا کاویانی می‏توان به سخنرانی ایشان در کتابخانه انجمن کلیمیان تهران در تاریخ 30/3/84 اشاره کرد که با استقبال علاقمندان روبه‏ رو شد.

برای آشنایی بیشتر با کتاب آئین قبالا (عرفان و فلسفه یهود) گریزی به متن کتاب می‏زنیم.

واژه قبالا از ریشه عبری «قَبِلْ» به معنی قبول کردن، سرسپردن و دل سپردن است. و مجموعه تعالیم باطنی را دربر می‏گیرد. این واژه به گونه‏های مختلف هجی می‏شود. عموماً کابالا (Kabala) مورد نظر دانشمندان و دین‏شناسان بوده و قبالا (Qabala) مورد توجه معتقدین به علوم غریبه و نیز فراروان شناسان می‏باشد.

این کتاب، اولین کتاب با این عنوان است که در زمینه قبالا و حسیدیم در ایران منتشر می‏شود.

قبالا متعارف ‏ترین اصطلاح سنتی به کار رفته برای آموزه‏ های راز ورزانه‏ یهودیت و عرفان یهود، به ویژه عرفان برآمده از سده‏ های میانه تاکنون، می‏باشد. واژه قبالا، به مفهومی گسترده ‏تر، به تمامی جریان‏ های پی‏آیند رازورزانه یهودیت اشاره دارد که از پایان دوره معبد دوم پرورش یافته و سامان پویای تاریخ یهودیت شده است. قبالا پدیده‏ای یگانه است و نباید آن را همسان با مفهوم «عرفان» در تاریخ دین انگاشت. در واقع قبالا عرفان است، اما همزمان، دربرگیرنده دو مفهوم و معنای «رازورزی = نگرش اشراقی» و «یزدان‏شناسی» است. این بن‏پاره‏های عرفانی و رازورزانه، هر دو با مفهوم قبالا هم‏سو هستند و گاه تا حد زیادی سبب آشفتگی ذهنی و برداشت مردمان می‏شود. از دید برخی قبالا، خِرَد، خودپدیده‏ای عرفانی انگاشته می‏شد. سنت اصلی عرفان یهود، آئین قبالاست. این آئین نشان‏گر سیر و سلوک راه مقدس زندگی است که با رهروی بر عارف گشوده می‏شود و دربرگیرنده دورنمایه یزدان ‏شناسی و آفرینش ‏شناسی است.

مهم‏ترین سند مکتوب این آئین، کتاب: روشنایی (زُهَر) است که ابتدا به زبان آرامی، در اواخر قرن سیزدهم در اسپانیا نگاشته شد. این کتاب تفسیری روشن‏گرانه است بر تورات، بیان‏گر تعلیم عرفانی درباره گوهر ناشناخته یزدان، یزدانی که در غایت «نامتناهی» است و نمی‏توان هیچ سخنی درباره او گفت.

بنیادی‏ترین اندیشه ‏های مکتب‏‏های قبالایی در مهم‏ترین و معروف‏ترین کتاب آئین قبالا، یعنی کتاب زُهَر (Zohar) (روشنایی) به صورت مجموعه ‏ای از رساله ‏های عرفانی آمده که در میان قبالاهای کاستیلی نخستین سال‏های 1280 دست به دست می‏شد. از پی آن، بین سال‏های 1285 و 1335، قبالیست‏ها کتاب‏های بسیاری را براساس متن زُهَر ترجمه، تفسیر و اقتباس کردند که به ویژه به پذیرش این متن به مثابه کتاب مقدس خدمت بزرگی کرد.

پس از میانه سده سیزدهم، قبالیست‏ها، سلسله مقالاتی را پدید آوردند که راه و روش‏های طریقه ‏های دستیابی و تجربه‏ های وجدآمیز را مورد بحث قرار می‏داد و تجربه‏ هایی این گونه را توصیف می‏کرد.

با این همه قبالا یکی از شیوه ‏های فکری در اندیشه یهودیت است که مورد قبول بسیاری از علما و اندیشمندان یهودی نمی‏‎باشد و آن را جریانی انحرافی از یهودیت فقهی و حاخامی می‏دانند و حتی آشنایی با این شیوه فکری را برای یهودیان توصیه نمی‏کنند.

ابوالفضل حیدری بازدید : 108 جمعه 29 آبان 1394 نظرات (0)

 


ماشیح

نویسنده: ربی ج. عیمانوئل شوحط
مترجم: یعقوو یروشلمی
ماشیح:

در دین یهود و کتاب تلمود بارها به نجات بخشی آخرالزمان اشاره شده‌است. کسی که روزی خواهد آمد و جهان را از نو می‌سازد.نیز انبیای الهی به کرات به روزهای آخر که هنوز فرا نرسیده‌است به عنوان دورانی که در آن عظمت ملی یهود به آخرین حد اعتلای خود خواهد رسید اشاره کرده‌اند. این امید به آینده با گذشت زمان نه فقط شدت پیدا کرد بلکه رؤیای شگفت انگیزی را نیز که در جهان آینده تحقق خواهد یافت دربر گرفت.این آیندهٔ درخشان و باشکوه در اطراف شخصیت «ماشیح» که از جانب خداوند ماموریت خواهد داشت تا این دوران تازه و پر از شگفتی‌ها را آغاز کند تمرکز خواهد یافت.

کلمهٔ فارسی «مسیحا» نیز از روی کلمهٔ عبری «ماشیح» و با توجه به تلفظ لاتین آن \"Messiah\" ساخته شده‌است.
ماشیح واژهٔ عبری به معنای«مسیح رهایی‌بخش» است و از ریشهٔ عبری«مشح» یعنی «پاک کردن با روغن مقدس» مشتق شده است. یهودیان مانند اقوام و ملل باستان پیش از نصب پادشاه و کاهن به سر آنها روغن می‌مالیدند تا نشانهٔ موقعیت جدید آنها و نیز علامت آن باشد که روح الهی در آنها حلول کرده‌است.قلمرو مفهومی واژه «ماشیح» رفته رفته گسترش پیدا می‌کند و معنای گوناگونی می‌یابد.
کلمهٔ ماشیح به تمام پادشاهان و پیامبران قوم یهود و همچنین به کورش پادشاه ایران و یا هرکس که خداوند او را مامور انجام کار خاصی می‌کرد اشاره داشت. این کلمه درنهایت امر معنی خاصی یافت و اشاره به کسی داشت که از سوی خداوند فرستاده شده و قداست خاصی دارد.

طبق اعتقاد عمومی یهود نام ماشیح جز یکی از هفت چیزی است که پیش از خلق عالم هستی آفریده شده‌است.«از آغاز خلقت عالم، پادشاه ماشیح به دنیا آمد زیرا لزوم وجود او حتی پیش از آنکه جهان آفریده شود به ذهن خداوند خطور کرد.»
چنین عقیده‌ای در انجیل یوحنا دربارهٔ مسیح(ع) نیز وجود دارد. ماشیح انسانی آسمانی و موجودی معجزه گراست که خداوند قبل از خلقت جهان وی را آفرید و او در آسمان می‌ماند تا زمان فرستادن وی فرا برسد. به او«پسر انسان» نیز می‌گویند زیرا به شکل انسان ظاهر می‌شود هرچند که سرشت وی آمیخته‌ای از خدا و انسان است.او تجسم خدا در تاریخ است.و پادشاهی از نسل داوود است که پس از ظهور ایلیای نبی خواهد آمد تا مسیر تاریخ یهود بلکه بشریت را اصلاح نماید.او به رنج و محرومیت یهودیان پایان می‌دهد و آنها را رهایی خواهد بخشید. یهودیان پراکنده در تبعید را گرد هم آورده آنها را به صهیون باز خواهد گرداند دشمنان قوم یسرائیل را از بین برده اورشلیم(قدس) را به پایتختی خود برخواهد گزید.

برخی از انبیاء مژده داده‌اند که این سلطنت تنها برای یهود نیست بلکه همگانی است و همهٔ ملتهای جهان از آن برخوردار خواهند شد. یک یهودی نویسنده در بارهٔ آمدن داوود می‌گوید: «یک عقیدهٔ عمومی وجود داشت که حالت رفاه و آسایشی که به دست داوود پدید آمده تا ابد پایدار خواهد ماند و ناتان نبی در پیشگویی خود مبنی بر جاودانگی تخت داوود این نظر را تایید کرد.
این باور به قدری قطعی بود که گفته می‌شود خود داوود نیز آنرا به پسرش سلیمان مژده داده‌است.
مطلبی که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد این است که ماشیح چه زمانی ظهور خواهد کرد. به همین دلیل است که در دین یهود ودر تلمود محاسبات زیادی دربارهٔ تاریخ ظهور موعود یافت می‌شود که اغلب آنها تاریخی در حدود قرن پنجم میلادی را نشان می‌دهد. در جایی ایلیای نبی به دانشمندی می‌گوید: دنیا در حدود ۴۲۵۰ سال دوام خواهد داشت و ماشیح در ۵۰ سال پایانی ظهور خواهد کرد. با این حال این محاسبات از سوی اکثریت دانشمندان یهود قبیح شناخته شده و اخطارهایی وجود دارد که کسانی را که تاریخ پایان ذلت اسرائیل و ظهور ماشیح را محاسبه می‌کنند لعنت می‌کند و این بدان دلیل است که این کار امیدهایی در دل مردم ایجاد می‌کند که اگر این امر محقق نشود باعث یأس و ناامیدی مردم می‌شود در صورتی که در تعلیمات این دین وجود دارد «اگرچه فرارسیدن پایان ذلت تأخیر یافت مع ذالک در انتظارش باش»
دربارهٔ چگونگی وضع جهان پس از ظهور ماشیح نیز مطالب زیادی وجود دارد. در کتاب مزامیر داوود (مزمور ۷۲ بند ۷) آمده: «در زمان او صالحان خواهند شکفت و وفور سلامتی خواهند بود. مادامی که ماه نیست نگردد او حکمرانی خواهد کرد، از دریا تا دریا و از نهر تا اقصای جهان. به حضور وی صحرانشینان گردن خواهند نهاد و دشمنان او خاک را خواهند لیسید.»
و در جای دیگر از کتاب مزامیر آمده‌است: «... قومها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد، دریا و پری آن غرش نمایند. صحرا و هرچه در آن است به وجد آید. آنگاه تمام درختان جنگل ترنم خواهند نمود به حضور خداوند، زیرا که می‌آید، زیرا که برای داوری جهان می‌آید. ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد، قومها را به امانت خود.
ابوالفضل حیدری بازدید : 155 جمعه 29 آبان 1394 نظرات (0)

    

نماز در ادیان مختلف

استاد حسین انصاریان

 از آنجائی كه خداوند سرشت انسان را خداپرست آفریده و خداشناسی و خداگرایی فطری است، لذا بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پرستش و عبادت معبودی بوده است كه مظهر و نمود عینی آن عبادت در ادیان الهی در نماز تجلّی یافته است. امّا اگر بیشتر درباره این موضوع بخواهیم كنكاش كنیم درمی یابیم كه مسأله نیایش به ویژه نماز، مخصوص ادیان وحیانی نبوده بلكه در ادیان غیر وحیانی یا غیر الهی هم مطرح بوده كه در زیر به برخی از آنها اشاره می كنیم.
به طور مثال در تاریخ ادیان جان ناس می خوانیم كه تبّتیان در مواقعی كه در دیر یا صومعه ای جشن معیّن بر پا می شد زوّار از هر طرف به آنجا روی می آوردند و هدایایی از جنش قماش و كره و غیره برای راهبان می آوردند و در آنجا چند روز اقامت كرده، به طواف و نماز و دعا و رقص مشغول می شدند و پس از یك سلسله عملیات سحرآمیز به اوطان خود مراجعت می كردند[1]. و نیز یاد آوری شده: «در اواسط قرن 14 میلادی بعد از این كه امپراطوری مغول از دیار چین محو و منقرض گردید، یكی از راهبان تبّتی به نام «شونگ ـ خا ـ پا» در صدد اصلاحاتی در دین «لاما» بر آمد و شریعتی بنیان نهاد كه به نام معبد زرد موصوف است. این اصلاح مذهبی انتظامات دیرها را شدیدتر و سخت تر گرداند و استعمال نوشابه های به كلّی حرام و عبادت و نمازها زیادتر معمول گردید.»[2] همچنین جان ناس به نقل از كتاب پنجلی كه به نام «راجه یوگه» موسوم است هشت قاعده برای جوكی سالك (یكی از مكاتب هندوان) مقرّر داشته است كه از جمله آن ها رعایت نظامات (یناما)، خودداری، نظافت، آرامش نفس، مطالعه و نماز.[3]

ابوالفضل حیدری بازدید : 103 پنجشنبه 14 خرداد 1394 نظرات (0)

نام پژوهشگر : جواد مفرد

شرح : در اساطیر اسلاوها نام زرتشت به صورایوان (دانای درخشان) و ایوان کوپاله (دانای درخشان تنومند) ـ که هر دو در رابطه با آتش‌های مقدس است ـ با اهمیت زیادی ذکر شده و ایوان در روسیه نام قهرمانان اسطوره‌های بسیاری است. اما از این میان، ایوان‌هایی که نشان از اصل وی یعنی گئوماته زرتشت (بردیه، بودا) دارند، همانا ایوان ساده و فروتن و ایوان کوپالا هستند. بی‌شک لغت ایوان نامی برجای مانده از آریاییان اسکیتی (اسلاف اسلوون‌ها) به معنی دانای درخشان بوده است. ولی اکنون این نام به خطا صورتی از نام یوهان (یحیی) به شمار می‌آید؛ چه همین نام سکایی واسلاوی زرتشت در خود اساطیر ایرانی مذکور است و همان است که در شاهنامه به صورت بیژن (ویون) ـ که به معنی دور درخشنده است ـ به عنوان پسر گیو (مرد قوی و تنومند، بردیه) یاد شده است.

ابوالفضل حیدری بازدید : 108 سه شنبه 12 خرداد 1394 نظرات (0)

اهانت به ناموس رسول خدا

اهل سنت براي اين‌كه ازدواج عمر و ام كلثوم را ثابت كنند، روايات ساختگي فراواني را نقل كرده‌اند كه از شنيدن و خواندن آن‌ها عرق شرم از پيشاني انسان جاري مي‌شود. ما از اهل سنت مي‌پرسيم: اثبات حسن روابط به چه قيمتي؟ آيا اين قدر ارزش دارد كه چنين رواياتي جعل و چنين تعابير زشت و زننده‌اي مطرح كنند؟ ازدواج ام كلثوم با عمر عوارضي دارد كه كمترين عارضه آن اهانت به ناموس رسول خدا است، آيا شما اين عوارض را مي‌پذيريد؟ ابن حجر عسقلاني كه يكي از استوانه‌هاي علمي اهل سنت و حافظ علي الاطلاق آن‌ها است، در كتاب الاصابة نقل مي‌كند: عن محمد بن علي أن عمر خطب إلي علي ابنته أم كلثوم فذكر له صغرها فقيل له إنه ردك فعاوده فقال له علي أبعث بها إليك فإن رضيت فهي امرأتك فأرسل بها إليه فكشف عن ساقها فقالت مه لولا إنك أمير المؤمنين للطمت عينيك. الاصابه، ج8، ص464. از محمد بن علي روايت شده است كه عمر ام كلثوم را از علي (عليه السلام) خواستگاري كرد، امام خردسال بودن او را يادآوري كرد. به عمر گفته شد: علي تو را بي‌پاسخ گذاشته است، دوباره نزد وي برو. امام علي عليه السلام فرمود: من ام كلثوم را به نزد تو مي‌فرستم، اگر خوشت آمد، او را به همسري خود انتخاب كن. امام عليه السلام ام كلثوم را نزد عمر فرستاد، عمر ساق پاي ام كلثوم را برهنه كرد! ام كلثوم فرمود: اگر خليفه نبودي چشمت را كور مي‌كردم! و نيز ذهبي يكي ديگر از استوانه‌هاي علمي اهل سنت در سير أعلام النبلاء نقل مي‌كند:

ابوالفضل حیدری بازدید : 79 یکشنبه 10 خرداد 1394 نظرات (0)

مرحوم استاد علامه طباطبايي اين كتاب را به عنوان متن آموزشي و ، آن چنان كه از نام آن پيداست، نخستين متن آموزشي فلسفه نگاشته است. اين كتاب براي ورود به حكمت متعاليه صدرايي به رشته تحرير درآمده است. علامه طباطبايي در آن يك دوره از حكمت الهي را به طور موجز و نه معلق گنجانده است. اين اثر هنوز هم به عنوان نخستين متن آموزشي فلسفه براي جويندگان حكمت الهي معروف و معتبر است.

آغاز حكمت تقريري از «بداية الحكمه» به زبان فارسي است. در اين كتاب نويسنده كوشيده است با تقريري روان از مباحث فلسفي ، دسته بندي مطالب و ارجاع به ديگر منابع فهم مطالب را براي خوانندگان فارسي زبان آسان كند و در مقدمه نيز به اموري از قبيل تعريف، موضوع، غايت، مسائل و فلسفه پرداخته است كه دانستن آنها براي ورود به مباحث فلسفي لازم و ضروري است.

همچنين نويسنده در اين كتاب براي تفهيم بهتر تلاش كرده كه مباحث هر فصل را ذيل چند عنوان دسته بندي كرده آنها را به صورت جداگانه مطرح نمايد. همچنانكه در تقرير ادله و براهين نيز مقدمات هر استدلال را به تفكيك بيان كرده و در صورت لزوم، به توضيح آنها پرداخته است. مطالب را به گونه‏اي نگارش كرده كه اين كتاب، خود بتواند به طور مستقل مورد استفاده طلاب و دانشجويان و دوستداران فلسفه قرار بگيرد.

در اين كتاب به ييروي از مرحوم طباطبايي دوازده بخش با عنوان مرحله آمده است: 1- كليات مباحث وجود 2- انقسام وجود به خارجي و ذهني 3- تقسيم وجود به في نفسه و في غيره، و في نفسه به لنفسه و لغيره 4-مواد ثلاث: وجوب، امكان و امتناع 5- ماهيت و احكام آن 6- مقولات عشر 7- علت و معلول 8- انقسام موجود به واحد و كثير 9- سبق و لحوق، قدم و حدوث 10-قوه و فعل 11-علم و عالم و معلوم 12-مباحث متعلق به واجب تعالي.

بداهت وجود، دليل مشترك بودن مفهوم وجود، براهين اصالت وجود، احكام سلب وجود، تقسيم وجود به خارجي و ذهني، تقسيم وجود بذاته و بغيره، ديدگاه‏ها درباره كلي و جزئي، ديدگاه‏ها درباره حقيقت جسم، ماده اولي و ماده ثانيه، اثبات وجود نفس و عقل ، اثبات عقل، اثبات اصل سنخيت، اثبات بطلان تسلسل، علت غايي، علت جسماني، احكام تضاد، حدوث و قدم ذاتي، تبيين تعريف ارسطو از حركت، بطلان صورت خيالي حركت، ارتباط متغير به ثابت، حركت در مقوله جوهر، زمان، سرعت و بطؤ، سكون، تقسيم علم به حصولي و حضوري، تجرد علم و عالم، تعريف علم كلي و جزيي، انواع تعقل، مراتب عقل،عقل هيولايي، فلسفي بودن مباحث خداشناسي، اثبات يگانگي خداوند، مراتب و براهين توحيد، چگونگي اتصاف خداوند به صفات ، علم الهي، اثبات قدرت براي خداوند و عموميت آن، اثبات حيات الهي، اراده و كلام، ويژگي‏هاي عالم مثال، ناشناخته بودن بسياري از مسائل به عالم ماده و مطالب بي‏شمار ديگر از عناوين و موضوعات پرداخته شده در اين كتاب هستند.

 

Pdf

تعداد صفحات : 2

درباره ما
طلبه و دانشجوی ارشد فقه و حقوق www.aboalfazl.h@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظزتان درباره این سایت چیست؟
    صفحات جداگانه
    پیوندها
    قالَ الاِمامُ الْباقِرُ(عليه السلام): عالِمٌ يُنتَفَعُ بِعِلمِهِ اَفضَلُ مِن سَبعينَ اَلف عابِد؛
    دانشمندي كه از علمش سود برند،از هفتاد هزار عابد بهتر است.(بحارالانوار،ج75)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 93
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 170
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 458
  • بازدید ماه : 1,230
  • بازدید سال : 7,827
  • بازدید کلی : 66,946
  • دانلود کلیپ طنز سیاسی دکتر سلام
    فرق مسئولین ما با اصحاب امام صادق ع

    راشل کوری_گروه فاطمة الزهرا
    ">